ik zeg altijd maar: ‘je moet hard werken, normaal doen en goede service verlenen’.


historie van het woonhuis

Van dorpswinkel naar landelijk bekend merk


Het Woonhuis bestaat 40 jaar. Tijd voor een terugblik van oud-eigenaar Gerrit Schouten (68). Eigenaar Peter Schouten (42) en adviseur Jan Duits (44) vertellen hoe zij telkens weer klanten verrassen met nieuwe collecties en frisse ideeën. “Adviseren is bij ons het sleutelwoord, we vinden namelijk dat klanten zich prettig moeten voelen bij wat ze kopen en zetten bezoekers nooit onder druk. We zijn er namelijk van overtuigd dat klanten alleen een ‘goede koop’ kunnen doen als ze ervaren dat er echt naar hun wensen is geluisterd en met hen is meegedacht. Ik rijd liever een keer extra naar de klant toe om te kijken wat de beste optie is, dan een interieur verkopen waar wij of de klanten nét niet gelukkig mee zijn.”

Gerrit Schouten

“Toen ik op mijn 14e begon met werken bij een supermarkt en poelier, had ik nooit verwacht in de woninginrichting terecht te komen. Het was een meubelhandelaar die bij mijn vader op bezoek kwam die vroeg: ‘Hoe heet die jongen met die bril?’ Dat was ik. ‘Zeg, wil je bij me komen werken?’ riep hij. Ik antwoordde nog: ‘Maar ik kan helemaal geen vloerbedekking leggen’, maar eigenlijk was het al geregeld.” Het was de stap in de meubelbranche die nu resulteert het 40-jarig jubileum van Het Woonhuis.   


“toen we begonnen, kwamen de klanten uit uddel en elspeet, nu komen ze vanuit het hele land”


landelijk met een vleugje modern

De markt is wat dat betreft wel veranderd in die 40 jaar tijd. Want inmiddels komen klanten uit het hele land naar Elspeet. Men wil best een stukje rijden voor unieke meubels, een eigen stijl en goede kwaliteit. Mensen waarderen de opstelling in onze winkel. Alles is geordend, compleet ingericht en helemaal in stijl. We zien ook dat deze stijl – landelijk met een vleugje modern – mensen trekt. En als je vervolgens goede service verleent, doet mond-tot-mondreclame de rest."


HARD WERKEN,     

GOEDE SERVICE


Ook nadat mijn zoon Peter in 2010 het bedrijf overnam, kom ik hier nog bijna dagelijks en verricht ik hand-en-spandiensten in het bedrijf. Het is mooi om te zien dat het bedrijf groeit en dat de jongens het zo verder uitbouwen. Ik zeg altijd maar: ‘Je moet hard werken, normaal doen en goede service verlenen’. En dat doen ze. En dan nog: als er geen zegen op rust, dan kun je doen wat je wilt, maar dan wordt het nooit wat. Wat dat betreft had ik als ventje van 14 nooit kunnen denken dat het zo zou lopen.

“we lopen steeds een stapje voor, zodat we onze klanten blijven verrassen”


peter schouten
“toen ik in 2010 het woonhuis overnam van mijn vader, wilde ik graag met het bedrijf een nieuwe stijl creëren die klassiek, landelijk en modern combineert. deze verandering was een goede zet, denk ik. eerst kwamen mensen voor een enkel meubel of ‘een rolletje vinyl’, nu inspireren we klanten met complete woninginrichtingen.


 Toen ik als jonge elektricien begon met werken, was ik er al snel uit dat de ‘kale bouw’ me niet trok. Mijn vader vroeg om te proberen om bij Het Woonhuis aan de slag te gaan, omdat daar een vacature ontstond. Hij zei: ‘Als het niets is, stop je er gewoon mee’. Dat heeft hij maar één keer gezegd, want ik wist al snel dat woninginrichtingen me lagen. Als elektricien is je werk niet zichtbaar, zit alles in de muur of in de grond. Dat is in ons werk nu wel anders. Ik word na al die jaren nog steeds enthousiast als we bij klanten meubels leveren en zien dat het perfect matcht en past. Prachtig! Daarnaast geniet ik van het contact met onze klanten. Ik vind het geweldig om in de laatste fase – de inrichting – mensen te mogen adviseren en helpen.  


jan duits

“geen mooier compliment, dan wanneer je bij mensen thuis alles aflevert en ze zeggen ‘wat hebben jullie dat toch mooi bij elkaar uitgezocht’. kijk, daar doe je ‘t voor. dat is onze kracht, we denken het begin tot het eind met klanten mee. als dat handig is gewoon bij hen thuis.“